Ja vas a escola?
Quan comença escola? Són preguntes tradicionals. Hi ha un moment de vida
on ens fan aquesta pregunta. L’escola
forma part de tots i totes per sort, des de fa moltes generacions.
És el lloc necessari on ens desenvolupem amb igualtat
d’oportunitats.
Escola
i societat. Societat i escola: famílies, mestres i alumnat. És importantíssim aprendre
a pensar, raonar, conviure, i a utilitzar tots els llenguatges: oral, escrit,
musical, matemàtic, emocional, corporal... La lectura és la responsable de
poder-ho desenvolupar. Llegir és saber el que estan dient-me en un escrit, la
intencionalitat d’aquest, el que he de saber, o decidir, o cantar, o aprendre, o resoldre, o saber expressar o fer...
L’escola,
ha de moure al mateix ritme que ho fa la societat. Difícil però ahí anem.
Noves
tecnologies: pantalles digitals, aules d’informàtica, blocs, tablets... I
sumsum corda.
També
hem d’ajudar a raonar, discernir, pensar, buscar, comparar, comprovar ... La majoria de xiquets i xiquetes no lligen,
ni busquen, ni comproven. Fomentem el gust per la lectura: biblioteca,
bibliopati, biblioteca d’aula, lectures a classe, conta contes, titelles... Biblioteca al poble, on podem anar a fer deures,
agafar llibres, consultar...
Imatge, tot un món. Els primers llibres són d’imatges, després poc a poc van apareguent paraules, oracions i text. Textos de molts estils: teatre, prosa,
poesia.... Elegits, pensats per a les distintes edats.Tenim
alumnat de 3 a 12 anys. Tot ho pensem per a que siga adequat a l’edat. Activitats
que els aporten benefici: pensades, estudiades, raonades per a xiquetes i
xiquets d’infantil i primària. La
majoria de criatures diuen que no tenen temps per a llegir. No tenen TEMPS! Personetes fins a 12 anys, que
el tenen tot per davant! Igual caldria
que les persones majors que estem amb ells- elles els ajudarem a poder
trobar-lo, ja que sí el tenen per a mòbil, o tablet o joscs virtuals.
El món
virtual és més cridaner, més fàcil: no han de pensar, ni comprovar, ni saber
cap llenguatge. Ho donen fet. Sols han de vore, mirar. Queden al “roblox”
per a jugar en un parc virtual. I gravar i vore tik-tok. I enviar-se watsap.
És
fàcil, tan sols cal un mòbil, o una tablet. Aquestes
activitats porten més problemes que beneficis: l’emissor no sap qui va a vore-les.
La persona receptora no sap la intencionalitat del que l’envia. Consentim que forme
part del seu horari habitual. Fins i tot
quan acabem alguna activitat a classe diuen : si te ha gustado dame un like.
És graciós i perillós.
Molt.
Marian Ll.P.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada