27 d’octubre del 2013

Educació Infantil a Montaverner



 A l'educació infantil hem de ser conscients, que cada xiquet o xiqueta te un ritme maduratiu diferent.               Es per això que atenem a les individualitats i necessitats del nostre alumnat, tenint en compte sempre la motivació i utilitzant un vocabulari positiu com a referent educatiu en el dia a dia a les nostres aules.           Hem de confiar plenament en les possibilitats que tenen cadascú dels nostres alumnes.

De la mateixa forma que les nostres pors les transmitim als menuts que estan en contacte amb nosaltes,
també transmitim sense cap mena de dubte, les nostres inseguretats i d'aquesta forma aconseguim bloquejar l'aprenentatge significatiu, perque... el pensament del menut és, que si el meu pare, la meua mare o el meu mestre/a no confia en mi, serà perque no ho puc aconseguir.
Aquesta situació, provoca en els xiquets/xiquetes por per a fer les coses, i per tant, poc a poc, deixen d'intentar-ho, ja que pensen que ells o elles no serveixen per estudiar.

Aquest exemple el podem vorer perfectament en el conte de l'elefantet del circ i la cadena enganchada al seu peu, on narra la història d'un elefant enorme, amb una cadeneta menuda enganchada a la seua pota, i amb un clau soterrat a terra. Desde que era menut, aquest elefantet va intentar arrancar la cadena milers de voltes fins que va aceptar que la cadena era més forta que ell i mai ho podria aconseguir i així va ser, com va deixar d'intentar-ho. Al cap d'uns anys, es va fer adult, i es va convertir en un elefant enorme, però... no va tornar a intentar soltar-se d'aquella cadeneta, perque en el seu pensament, tenia asumit, que aquella cadena era més forta que ell, i per molt que ho intentara, no ho podria aconseguir.                                              

Sols la confiança que nosaltres i la família mostrem diariament als xiquets i xiquetes desde ben menuts,
ajudaran adquirir un aprenentatge ben alimentat, i amb unes bones arrels que permaneixeran fortes en
l'interior dels nostres menuts per sempre.

No sols caldrà confiar plenament en ells/elles, sinó que el llenguatge que utilitzem ha de ser sempre positiu, amb l'objectiu d'aconseguir ser persones segures de si mateix i amb una autoestima positiva que ens ajude aprendre nous continguts al llarg de la vida en la nostra societat. És clar que si emocionalment el nostre alumnat esta be, l'aprenentatge serà significatiu sense cap dubte.

Hem de realitzar activitats creatives i motivadores que ens emocionen no sols per als nostres alumnes, sino també per als adults, on tant ells com nosaltres puguen aportar nous coneixements, noves inquietuts, noves idees, nous desitjos, nous interessos... sempre tenint present la conexió entre els coneixements previs i els nous aprenentatges.

És imprescindible, i al mateix temps inevitable, estar en contacte continuament amb la natura i amb tot allò que ens rodeja en el nostre entorn per a coneixer, valorar i respectar el media ambient. Conectar amb la natura, és conectar amb la vida i per això de la importancia de fer activitats, no sols a la nostra aula, sino també fora d'ella.

Cal plantejar preguntes o dubtes, on els mes menuts, puguen aportar al grup, diferents camins per trobar la sol.lució. Pensar diferents sol·lucions per resoldre un problema ens ajudarà  a creixer com a persones amb capacitat d'enfrontar-se a situacions dificils que es plantejen al llarg de les nostres vides.
Cal recordar, i tot el món sap, que no sols hi ha un únic camí valid per anar a Roma.  

El nostre cervell no aconsegueix un desenvolupament ple, realitzant activitats sistemàtiques dia a dia, sense cap tipus de conexió amb les nostres emocions. És per això, que és sumament important, crear situacions i problemes que necessiten pensar, manipular e intentar sol.lucionar el problema sense cap tipus de por a equivocar-se. L'error, és la millor forma d'aprendre.
Sols d'aquesta forma, ajudarem al nostre alumnat, i ens ajudarem a nosaltres mateixa, a ser persones amb una gran capacitat i autoestima suficient per afrontar amb éxit, la resolució de problemes que ens presenten en la nostra vida continuament.